Uczenie się jest jak jedzenie…
- admin
- 15 września, 2021
Rozwiązywanie zadań z matematyki możemy porównać do… jedzenia kanapki.
Jednak aby to zrozumieć, musisz poznać najpierw Indywidualne Wzorce Myślenia (IWM).
Przyjrzyjmy się bliżej – w jaki sposób mózg nasz przyswaja informacje.
Dzieje się to na poziomach – stanach świadomości:
świadomy (Ś),
nieświadomy
podświadomy (P).
Proces przyswajania informacji jest w swej istocie bardzo podobny do jedzenia – zostańmy już przy wyżej wymienionej kanapce
Celem jedzenia jest nie tylko zaspokojenie łaknienia, ale przede wszystkim dostarczenie do organizmu energii (cukrów, tłuszczy) oraz budulca (białek, węglowodanów, witamin, wapnia).
Tak więc, jedzenie nie kończy się, kiedy pogryziemy kanapkę i ją połkniemy. Wręcz przeciwnie… Bo dopiero wtedy zaczyna się piękny i złożony proces przyswajania kanapki przez ciało.
Z informacjami jest tak samo. Spróbuj to sobie wyobrazić!
Poziom świadomy (Ś), to usta mózgu.
To stan, w którym rejestrujemy informację, „czujemy jej smak”, ale nie wiemy jeszcze, jaką ma ona dla nas wartość. Kiedy dziecko jest w stanie świadomym, jest skoncentrowane, pobudzone i pełne energii.
Poziom nieświadomy
To jelita naszego umysłu. To właśnie tu, na tym najgłębszym poziomie, informacje nabierają nowych znaczeń, są źródłem natchnień i niekonwencjonalnych rozwiązań.
Tak jak z jelit do krwi a z krwi do każdej komórki dociera „budulec” z kanapki, tak na tym poziomie dokonuje się wbudowanie informacji w nasze jestestwo.
Dziecko, które znajduje się w danym momencie w stanie nieświadomym, jest jakby nieobecne – „wyłączone”, mówimy wtedy, że gapi się jak „cielę na malowane wrota”.
Poziom podświadomy (P)
To swoisty żołądek mózgu. I tak jak żołądek mieli, rozdrabnia i rozkłada na czynniki pierwsze naszą kanapkę, tak mózg na poziomie podświadomym dokonuje analizy i rozumienia informacji.
To tutaj pojawią się emocje i uczucia związane z informacją. Następuje jej indywidualne skojarzenie. To na tym poziomie dokonuje się uczenie. Nie jest to proces do końca świadomy.
Ile razy, będąc jeszcze uczennicą, kładłaś się z poczuciem, ze nic nie umiesz na jutrzejszy sprawdzian, a na następny dzień niespodziewanie dostawałaś piątkę?
Nasz niezwykle inteligentny mózg uczy się, chociaż niekoniecznie wtedy, kiedy my myślimy, że się uczymy.
Przyszłość naszego dziecka będzie zależała od tego, na ile będzie ono umiało korzystać z tego potężnego potencjału.
Bo wszystkie niekonwencjonalne pomysły na biznes czy rozwiązania naukowe powstają właśnie na tym poziomie.
Przykładem jest Einstein, Edison, Kartezjusz i każdy, kto w sposób znaczący popchnął ludzkość do przodu
Dla nas – rodziców najważniejsze jest pamiętać o tym, że KAŻDE DZIECKO TO MA.
Tylko trzeba pomóc naszym pociechom to znaleźć
W Akademii Nauki właśnie to robimy!