Mogę się zmienić !
- admin
- 5 października, 2021




Naukowcy rozdali uczniom dość łatwe testy logiczne, które dzieci z chęcią rozwiązały i dobrze się przy tym bawiły. 

Kiedy po chwili, tym samym dzieciom rozdano testy ciut za trudne na ich wiek, wyraźnie zarysowały się dwie postawy.

Były dzieci, które szybko zniechęcały się i wracały do testów łatwiejszych, bądź zupełnie traciły zainteresowanie rozwiązywaniem zadań.

Byli jednak i tacy uczniowie, którzy cieszyli się, że mogą się czegoś nowego nauczyć i konsekwentnie brali testy trudniejsze do rozwiązania.


Badania wykazały, że różnica tkwiła w nastawieniu do siebie samych, swoich cech i możliwości.

Dzieci opisane powyżej jako pierwsze, miały nastawienie stałe, to znaczy podświadomie wierzyły, że ich cechy, w tym również ich inteligencja
są ustalone raz na zawsze – człowiek może być albo mądry – albo głupi, a porażka wskazuje na to drugie (już taki jestem). 


Dlatego kiedy nie potrafiły rozwiązać trudnego testu poddawały się i zawsze kiedy miały wybór, wybierały testy łatwe i unikały wyzwań. 


Drugie dzieci nosiły w sobie nastawienie rozwojowe. 

Podświadomie wiedziały, że wszystkie cechy, w tym również sprawność intelektualną, można rozwijać przez pracę i zastosowanie odpowiedniej strategii. I to właśnie robiły – rozwiązywały trudne testy i stawały się mądrzejsze. 


Natomiast osoby przekonane o zmienności atrybutów intelektualnych są nastawione na rozwój, dlatego też w przypadku porażki zmieniają strategię działania i zachowują poczucie własnej wartości.



Dweck w swoich badaniach udowodniła, że zmiennościowcy są w stanie poprawiać swoje oceny i osiągnięcia.
Co więcej, okazało się, że dzieci, mogą „przełączyć się” z poglądów stałych na adoptujące i w efekcie poprawić swoje stopnie i ogólne funkcjonowanie w życiu!

Kiedy dzieci zmieniają swoje nastawienie do siebie, nagle zaczynają osiągać rzeczy, w które wcześniej nie wierzyły. 

W ciągu jednego roku, klasa przedszkolna z Harlemu w Nowym Jorku zdobyła 95 % w Ogólnokrajowym Egzaminie Sprawdzającym.
Wielu z nich nie potrafiło trzymać ołówka w dłoni, gdy przyszli do szkoły. 


W ciągu jednego roku, uczniowie czwartej klasy na południowym Bronxie, wszyscy jednocześnie stali się najlepszymi czwartoklasistami stanu Nowy Jork w stanowym teście z matematyki. 

W ciągu roku, uczniowie ze szkoły w rezerwacie Indian odbili się od dna, aż na szczyt okręgowego rankingu, a okręg obejmował bogate osiedla Seattle. Więc indiańskie dzieciaki pokonały swoich microsoftowych rówieśników. 

Stało się tak dlatego, że dzieci te otrzymywały od dorosłych komunikaty rozwojowe i ich pojęcie wysiłku i trudności zostały zredefiniowane. Wcześniej, wysiłek i trudność powodowały zniechęcenie. 

Teraz dzieci te wiedzą, że wysiłek i trudności sprawiają, że ich neurony tworzą nowe, silniejsze połączenia a one stają się mądrzejsze. 

To sprawia, że nie unikają trudnych wyzwań i w efekcie rozwijają się. 



