Każde dziecko ma dobrą pamięć!
- admin
- 23 sierpnia, 2021

Jednym z aspektów dbania o swoją odporność, jest dbanie o własny mózg 

Ruch, odżywianie, relaksacja i wyzwania intelektualne, to 4 główne filary dbania o siebie i o swoje dziecko.




Zacznijmy więc nasz trening…

Ziemniaki, arbuz, cukier, olej, jabłka, masło, świeża ryba na obiad, przecier pomidorowy, bułka tarta i kilka cytryn.
A teraz poproś dziecko, żeby odtworzyło tę listę z pamięci.
Jeżeli Twoje dziecko zapamiętało od 7 do 9 produktów, to możesz mu pogratulować, Twoja pociecha ma świetnie wytrenowaną pamięć!
Ale czy możemy coś zrobić, żeby zapamiętać całą listę zakupów?
Możemy zaprząc do pracy naszą prawą półkulę mózgu.

Ludzki mózg to genialny instrument pozwalający na odbieranie, przetwarzanie i generowanie bodźców.
Stanowi niepowtarzalne centrum dowodzenia, steruje wszelkimi procesami zachodzącymi w organizmie, jest źródłem, magazynem i powiernikiem naszej tożsamości, myśli, pragnień i wyobrażeń.

Każdego dnia mózg radzi sobie z ogromną ilością informacji.
Mózg posiada dwie półkule. Każda półkula mózgu stanowi oddzielny system i w dużym stopniu może funkcjonować niezależnie od drugiej.
Lewa półkula opracowuje materiał werbalny.
Informacje zawarte w prawej półkuli mają postać wyobrażeń i symboli. Lewa półkula rozpoznaje wyobrażenia prawej półkuli i zamienia je na słowa, ale nie jest w stanie tworzyć nowych idei.

To idee wykreowane przez prawą półkulę mózgu, będą w przyszłości zarzewiem sukcesów dziecka.
Generalnie w szkole najbardziej angażowana jest lewa – odtwórcza półkula mózgu. To sprawia, że dziecko nie rozwija się harmonijnie.

Kiedy w proces uczenia się zaangażujemy prawą półkulę, potencjał dziecka (i dorosłych) wzrasta kilkakrotnie.
Wróćmy do naszej listy zakupów.


Skojarzcie je ze stopami. Wyobraźcie sobie, że depczecie ugotowane ziemniaki, czujecie ich ciepło pod stopami, wychodzą między palcami u stóp…
Pozwól przez chwilkę pobyć dziecku z tym obrazem…

Wyobraźcie sobie, że klęczycie na połówce arbuza… Twarda skórka arbuza chroni kolana… Poczuj arbuza pod swoimi kolanami…

Zobaczcie, że cukier wysypuje się na uda, przesypuje się on po nogach…
Poproś dziecko, żeby poczuło to na własnym ciele.


Wyobraźcie sobie jabłka rozgniatane na swoim brzuchu. Brzuch ocieka sokiem, są pestki, miąższ…





Żeby teraz przypomnieć sobie listę zakupów, po kolei wymieniaj częściach ciała, a dziecko niech wymienia, co tam się znajdowało:
Co deptałaś/eś?
Na czym klęczałaś/eś?
Co było na udach?
Czym były posmarowane plecy?
Co było na twoim brzuchu?
A na klatce piersiowej?
Co dotykało Twojej szyi?
Co trzymałeś w ustach albo czym były posmarowane usta?
Co się działo z Twoim nosem?
Co pukało Cię w czoło, albo co było na czole?
Jeżeli Twoje dziecko dobrze wyobraziło sobie te obrazy, to teraz bez najmniejszych problemów, cała lista zakupów została odtworzona 


Wykonuj z dzieckiem tego typu ćwiczenia jak najczęściej. Możecie zwiększyć liczbę zakupów i zaangażować do zapamiętania dłonie, łokcie, palce, oczy itp.
Wskazówki dla rodziców 

Zainteresuj swoje dziecko technikami uczenia się, które angażują zarówno lewą jak i prawą półkulę mózgu.
Należą do nich mnemotechniki, mapy myśli, technika piktogramów. Więcej o tym możecie doczytać w książkach Tonego Buzana, Harrego Lorayne czy Marka Szurawskiego 

Chwila refleksji.

Dzieci od małego są uczone, w jaki sposób jeść, w której ręce trzymać nóż a w której widelec. Wdrażamy dzieci do dbania o własną higienę…
Ale czy Twoje dziecko wie, jak działa jego
mózg, i jak może wykorzystać jego naturalne możliwości, żeby uczyć się sprawnie i w atmosferze zabawy?


A czy uczniowie wiedzą, co należy zrobić przed sprawdzianem, żeby mogli w pełni spożytkować potencjał swoich inteligentnych mózgów?

