Każde dziecko ma dobrą pamięć!
- admin
- 23 sierpnia, 2021
Jednym z aspektów dbania o swoją odporność, jest dbanie o własny mózg
Ruch, odżywianie, relaksacja i wyzwania intelektualne, to 4 główne filary dbania o siebie i o swoje dziecko.
Dziś chcemy zaproponować Wam kolejne ćwiczenie, które można wykonywać z dzieckiem w domu. Tego typu ćwiczenia sprawią, że Twoje dziecko:
rozwinie swoją kreatywność i twórczą wizualizację (w Akademii, mówimy dzieciom, że te ćwiczenia Budzą w nich Olbrzyma, gdyż są to ćwiczenia stymulujące potencjał kory przedczołowej);
zacznie lepiej się koncentrować;
poprawi pamięć!
Zacznijmy więc nasz trening…
Przeczytaj dziecku poniższą listę zakupów:
Ziemniaki, arbuz, cukier, olej, jabłka, masło, świeża ryba na obiad, przecier pomidorowy, bułka tarta i kilka cytryn.
A teraz poproś dziecko, żeby odtworzyło tę listę z pamięci.
Jeżeli Twoje dziecko zapamiętało od 7 do 9 produktów, to możesz mu pogratulować, Twoja pociecha ma świetnie wytrenowaną pamięć!
Ale czy możemy coś zrobić, żeby zapamiętać całą listę zakupów?
Możemy zaprząc do pracy naszą prawą półkulę mózgu.
Niesamowita prawa półkula…
Ludzki mózg to genialny instrument pozwalający na odbieranie, przetwarzanie i generowanie bodźców.
Stanowi niepowtarzalne centrum dowodzenia, steruje wszelkimi procesami zachodzącymi w organizmie, jest źródłem, magazynem i powiernikiem naszej tożsamości, myśli, pragnień i wyobrażeń.
Ze względu na połączenie cech żywej materii z możliwością przetwarzania informacji na ogromną skalę nazywany jest biokomputerem.
Każdego dnia mózg radzi sobie z ogromną ilością informacji.
Mózg posiada dwie półkule. Każda półkula mózgu stanowi oddzielny system i w dużym stopniu może funkcjonować niezależnie od drugiej.
Lewa półkula opracowuje materiał werbalny.
Informacje zawarte w prawej półkuli mają postać wyobrażeń i symboli. Lewa półkula rozpoznaje wyobrażenia prawej półkuli i zamienia je na słowa, ale nie jest w stanie tworzyć nowych idei.
To z prawej półkuli pochodzą nowe pomysły i twórcze interpretacje.
To idee wykreowane przez prawą półkulę mózgu, będą w przyszłości zarzewiem sukcesów dziecka.
Generalnie w szkole najbardziej angażowana jest lewa – odtwórcza półkula mózgu. To sprawia, że dziecko nie rozwija się harmonijnie.
Kiedy w proces uczenia się zaangażujemy prawą półkulę, potencjał dziecka (i dorosłych) wzrasta kilkakrotnie.
Wróćmy do naszej listy zakupów.
Zacznijcie teraz wraz z dzieckiem wyobrażać sobie po kolei rzeczy do kupienia, rozmieszczone na własnym ciele.
Pierwsze na naszej liście są ziemniaki.
Skojarzcie je ze stopami. Wyobraźcie sobie, że depczecie ugotowane ziemniaki, czujecie ich ciepło pod stopami, wychodzą między palcami u stóp…
Pozwól przez chwilkę pobyć dziecku z tym obrazem…
Drugi jest arbuz, a do zapamiętania posłużą nam kolana.
Wyobraźcie sobie, że klęczycie na połówce arbuza… Twarda skórka arbuza chroni kolana… Poczuj arbuza pod swoimi kolanami…
Dalej mamy cukier i uda.
Zobaczcie, że cukier wysypuje się na uda, przesypuje się on po nogach…
Poproś dziecko, żeby poczuło to na własnym ciele.
Olej i plecy – może to być wyobrażenie masażu pleców ciepłym olejem…
Kolejne są jabłka i brzuch.
Wyobraźcie sobie jabłka rozgniatane na swoim brzuchu. Brzuch ocieka sokiem, są pestki, miąższ…
Dalej masło i klatka piersiowa – poproś dziecko, żeby samodzielnie wymyśliło obraz…
Szyja i ryba – poczuj zimny dotyk ryby na szyi…
Przecier pomidorowy na ustach…
Peeling nosa z bułki tartej…
Cytryna na czole…
Żeby teraz przypomnieć sobie listę zakupów, po kolei wymieniaj częściach ciała, a dziecko niech wymienia, co tam się znajdowało:
Co deptałaś/eś?
Na czym klęczałaś/eś?
Co było na udach?
Czym były posmarowane plecy?
Co było na twoim brzuchu?
A na klatce piersiowej?
Co dotykało Twojej szyi?
Co trzymałeś w ustach albo czym były posmarowane usta?
Co się działo z Twoim nosem?
Co pukało Cię w czoło, albo co było na czole?
Jeżeli Twoje dziecko dobrze wyobraziło sobie te obrazy, to teraz bez najmniejszych problemów, cała lista zakupów została odtworzona
Czy zapamiętywanie było teraz łatwe i przyjemne?
Wykonuj z dzieckiem tego typu ćwiczenia jak najczęściej. Możecie zwiększyć liczbę zakupów i zaangażować do zapamiętania dłonie, łokcie, palce, oczy itp.
Wskazówki dla rodziców
Zainteresuj swoje dziecko technikami uczenia się, które angażują zarówno lewą jak i prawą półkulę mózgu.
Należą do nich mnemotechniki, mapy myśli, technika piktogramów. Więcej o tym możecie doczytać w książkach Tonego Buzana, Harrego Lorayne czy Marka Szurawskiego
Chwila refleksji.
Czy ktoś uczy dzieci – jak się uczyć?
Dzieci od małego są uczone, w jaki sposób jeść, w której ręce trzymać nóż a w której widelec. Wdrażamy dzieci do dbania o własną higienę…
Ale czy Twoje dziecko wie, jak działa jego mózg, i jak może wykorzystać jego naturalne możliwości, żeby uczyć się sprawnie i w atmosferze zabawy?
Sportowiec, zanim wejdzie na boisko, doskonale wie, co należy zrobić, żeby nie nabawić się kontuzji i móc wykorzystać swój sportowy talent.
A czy uczniowie wiedzą, co należy zrobić przed sprawdzianem, żeby mogli w pełni spożytkować potencjał swoich inteligentnych mózgów?
Dziecko, nieznające technik uczenia się, skazane jest na mechaniczne wkuwanie, które niestety nie jest zbyt efektywne i rozwijające.
Dziecko, które ma dobrze wytrenowaną pamięć, czuje się pewniej w szkole i przeżywa mniej stresu.