Działania alarmowe mózgu dziecka
- admin
- 14 września, 2021


W stanie nadmiernego stresu następuje przełączenie z „mózgu uczącego się” na „mózg walczący o przetrwanie”. 

Kiedy dziecko (nawet nieświadomie) czuje się zagrożone, jego mózg przełącza się w jeden z trzech trybów alarmowych:
Tryb walki
– dziecko jest nadmiernie pobudzone.

Ma problem z koncentracją, rozumieniem co się do niego mówi. Czasami się buntuje i bywa agresywne 


Dziecko ma trudności z uspokojeniem swoich emocji, źle zapamiętuje informacje, ma problemy z uczeniem się i poczuciem własnej wartości. 

Tryb zamrożenia
– w naturze, kiedy zwierzę nie może walczyć z drapieżnikiem i wie, że nie ucieknie, jego mózg uruchamia ostateczny mechanizm obronny – zamrożenie. Zwierzę pada i udaje martwe.

Dziecko w stanie zamrożenia jest unikające i wycofujące się, ma niską motywację, odczuwa chroniczne zmęczenie
, jest apatyczne i niespokojne.

Kiedy jesteśmy przełączeni w tryb alarmowy, tracimy zdolność pamiętania i uczenia się, gubimy poczucie własnej wartości.

Doświadczając nadmiernego stresu
, dziecko napotyka trudności z koncentracją oraz pamięcią. Może łatwo „wyłączać się” lub stać się impulsywne.

Dzieci, które chronicznie „odpływają myślami”
, czy też te nadaktywne, nie są w żaden sposób „słabsze”, niegrzeczne ani też nie są tymi, które nie starają się wystarczająco. One zwyczajnie doświadczają nadmiernego stresu.

Dziecko może „utknąć” w stanie dużego (walka)
lub zbyt małego pobudzenia (ucieczka, zamrożenie) na krótką chwilę, miesiące, a nawet lata.





Dla naszych praprzodków, którzy żyli w lesie
, miało to sens, gdyż dźwięki o niskiej częstotliwości mogły oznaczać obecność drapieżnika, jednak dziś mechanizm ten (pochodzący z epoki kamienia łupanego
) sprawia, że zestresowane dzieci są rozkojarzone i nie słyszą nauczycieli, czy rodziców.


One naprawdę mają problem z rozumieniem tego, co się do nich mówi.

Krzyki i groźby tylko zwiększają stres dziecka i powiększają jego zagubienie. Dzieci nie można zmusić, aby się „uspokoiły”
, a grożenie im karą zwiększa dodatkowo poziom stresu, którego już i tak doświadczają.



Żeby odzyskać kontrolę nad zachowaniem czy uczuciami oraz przywrócić zdolności poznawcze dziecka, musimy wyciszyć i uspokoić gadzie oraz ssacze struktury jego mózgu. 



Składają się na nią trzy proste kroki:






W tym roku miałem okazję pracować z dziećmi, które zdawały ważne dla siebie egzaminy w szkole. Trening Trójstopniowej Procedury Regulacji były jednymi z tematów naszych spotkań. 

Po egzaminach dzieci stwierdziły, że kilka razy podczas rozwiązywania testów zastosowały wspomniane procedury, kiedy – jak to same określiły – „ich gad zaktywował się, natrafiając na pytanie, które wydało im się trudne”. 


Trójstopniowa procedura regulacji i Skala gotowości do nauki to autorskie rozwiązania, które stosujemy na kursach w Akademii Nauki.
Są one wynikiem naszych 
-letnich doświadczeń w pracy z dziećmi i rodzicami. Opierają się na uznanych i propagowanych
w wielu szkołach w Kanadzie i USA technikach samoregulacji i rezyliencji.




Techniki regulacji emocji (powracania do równowagi emocjonalnej) są bardzo skutecznym wsparciem dla dzieci.
Techniki te są łatwe w zastosowaniu, a ich stałe, cierpliwe praktykowanie wpływa bardzo korzystnie na harmonizację pracy mózgu. 



Dziecko, które regularnie korzysta z tych technik staje się bardziej rezylientne, czyli odporne na stres, bo rezyliencja to umiejętność dostosowywania się do zmieniających się warunków, adaptacja, odporność psychiczna, plastyczność umysłu,
zdolność do odzyskiwania siły. Rezylientny mózg, to mózg zachowujący swój najwyższy potencjał w obliczu kryzysu czy zagrożenia. 


Rezyliencję rozwijają techniki, które umiejętnie przekierowują uwagę dziecka na pozytywny obraz samego siebie
, przywołują dobre doświadczenia i chwile, w których dziecko czuło się silne i wartościowe. Dzięki nim tworzą się w mózgu silniejsze połączenia między neuronami związanymi z pozytywną oceną własnej osoby. 


Dziecko, które stosuje Trójstopniową procedurę regulacji, z czasem panuje nad emocjami, staje się spokojniejsze i mniej reaktywne, lepiej się koncentruje, pamięta i rozumuje. 


Zobacz nasze zajęcia 
