Dlaczego dzieci (nie)chcą się uczyć?

DLACZEGO DZIECI (NIE)CHCĄ SIĘ UCZYĆ? 🤔
👉 MOŻE MIEĆ TO ZWIĄZEK Z ICH KOMPETENCJAMI! 👈
Często uważa się, że niechęć dziecka do uczenia się związana jest z brakiem motywacji czy wręcz z lenistwem.
Jednak najnowsze odkrycia neuronaukowców wykazują, że może mieć to związek z tym, czy dziecko czuje się kompetentne w tym co robi w szkole, a za nielubienie odrabiania zadań domowych może być odpowiedzialny sam MÓZG! 🧠
💛 DLACZEGO WARTO POSIADAĆ WYSOKIE KOMPETENCJE?
Kompetencja to umiejętność robienia czegoś dobrze. ✅
Mózg każdego człowieka jest tak skonstruowany, że trafnie potrafi OCENIĆ nasze UMIEJĘTNOŚCI i ZDOLNOŚCI.
To dzięki tej właściwości naszego mózgu podejmujemy decyzje dotyczące tego, co możemy a czego nie możemy zrobić. Jest to związane z gęstością tkanki szarej w prawej brzuszno-przyśrodkowej korze przedczołowej. 🧠
👉 Kompetencja jest tak ważna dla naszego mózgu, że dziecko, które nie potrafi opanować minimalnego poziomu sprawności w tym co robi, przeżywa zadania, które przed nim stoją, jako stresujące i nieprzyjemne a źródłem tych emocji jest sam… mózg.
💛 DLACZEGO MÓZG ZNIECHCĘCA NAS DO ROBIENIA RZECZY, W KTÓRYCH NIE CZUJEMY SIĘ KOMPETETNI?
🌟 Robienie czegoś, w czym nie czujemy się kompetentni, wymaga znacznie większego wysiłku.
To z kolei wpływa na pewne rejony mózgu (przedni zakręt obręczy i grzbietowe prążkowie), które automatycznie OCENIAJĄ ile pracy będzie wymagało zadanie (na przykład nauka do sprawdzianu) i ROZSTRZYGAJĄ, czy TO NAM SIĘ OPŁACA ROBIĆ. 😲
👉 Nasze mózgi są tak bardzo wrażliwe na marnotrawstwo wysiłku, że aktywnie próbują temu zapobiegać, ZMIANIAJĄC NASZE MYŚLENIE o zadaniu.
Mózg tak bardzo nie lubi, kiedy wkładamy wysiłek w coś co nie przynosi spodziewanych rezultatów, że w budzi w nas NEGATYWNE UCZUCIA, do tego co mamy do zrobienia! 😠
Jeżeli na widok jakiegoś zadania zdarzyło ci się powiedzieć w duchu: „Nie chce mi się tego robić”, to teraz już wiesz dlaczego. I nie ma to nic wspólnego z lenistwem. 🤷
🤯 Jeżeli dziecko nie chce się uczyć, nie lubi czytać, stresuje się na matematyce, może to oznaczać, że nie czuje się kompetentne (nie posiada wysokich umiejętności) i jego własny mózg zniechęca je do uczenia się tego, z czym ma problemy, bo ocenia, że wiąże się to ze zbyt dużym wysiłkiem.
Działa to również w drugą stronę – dzieci kompetentne, to znaczy potrafiące szybko zapamiętywać, sprawnie czytać, dobrze rozumować i myśleć matematycznie, mniej wysiłku wkładają w osiąganie sukcesów, dlatego najczęściej LUBIĄ się uczyć, przeżywają POZYTYWNE EMOCJE z tym związane i w efekcie czują się SZCZĘŚLIWSZE w szkole. 🧑‍🏫
Czyż to nie jest zadziwiające, że sam mózg reguluje te emocje?
💛 PODSUMOWUJĄC
Pracowitość i motywacja do nauki oraz przyjemność i szczęście przeżywane w szkole ściśle związane są z WYSOKIMI KOMPETENCJAMI, czyli UMIEJĘTNOŚCIAMI naszych dzieci w zakresie tego, co robią w szkole. 🏫
Należą do nich między innymi: umiejętność szybkiego zapamiętywania, biegłego czytania czy umiejętność myślenia matematycznego 🧮 – dlatego warto je rozwijać u swoich pociech.
✅ Wszystkie te kompetencje rozwijamy na kursach: „Mądre Dziecko”, „Uczeń z Charakterem”, „Nastolatek z Klasą” oraz „Mistrzowie Matematyki” w Akademii Nauki.
Wykorzystujemy najnowsze zdobycze neuronauk, dzięki czemu dzieci uczą się szybko, wkładają w naukę mniej wysiłku i czerpią z niej więcej radości! 😍
Serdecznie zapraszamy 🙂 😊