Dlaczego dzieci (nie)chcą się uczyć?
- admin
- 8 grudnia, 2021
DLACZEGO DZIECI (NIE)CHCĄ SIĘ UCZYĆ?
MOŻE MIEĆ TO ZWIĄZEK Z ICH KOMPETENCJAMI!
Często uważa się, że niechęć dziecka do uczenia się związana jest z brakiem motywacji czy wręcz z lenistwem.
Jednak najnowsze odkrycia neuronaukowców wykazują, że może mieć to związek z tym, czy dziecko czuje się kompetentne w tym co robi w szkole, a za nielubienie odrabiania zadań domowych może być odpowiedzialny sam MÓZG!
DLACZEGO WARTO POSIADAĆ WYSOKIE KOMPETENCJE?
Kompetencja to umiejętność robienia czegoś dobrze.
Mózg każdego człowieka jest tak skonstruowany, że trafnie potrafi OCENIĆ nasze UMIEJĘTNOŚCI i ZDOLNOŚCI.
To dzięki tej właściwości naszego mózgu podejmujemy decyzje dotyczące tego, co możemy a czego nie możemy zrobić. Jest to związane z gęstością tkanki szarej w prawej brzuszno-przyśrodkowej korze przedczołowej.
Kompetencja jest tak ważna dla naszego mózgu, że dziecko, które nie potrafi opanować minimalnego poziomu sprawności w tym co robi, przeżywa zadania, które przed nim stoją, jako stresujące i nieprzyjemne a źródłem tych emocji jest sam… mózg.
DLACZEGO MÓZG ZNIECHCĘCA NAS DO ROBIENIA RZECZY, W KTÓRYCH NIE CZUJEMY SIĘ KOMPETETNI?
Robienie czegoś, w czym nie czujemy się kompetentni, wymaga znacznie większego wysiłku.
To z kolei wpływa na pewne rejony mózgu (przedni zakręt obręczy i grzbietowe prążkowie), które automatycznie OCENIAJĄ ile pracy będzie wymagało zadanie (na przykład nauka do sprawdzianu) i ROZSTRZYGAJĄ, czy TO NAM SIĘ OPŁACA ROBIĆ.
Nasze mózgi są tak bardzo wrażliwe na marnotrawstwo wysiłku, że aktywnie próbują temu zapobiegać, ZMIANIAJĄC NASZE MYŚLENIE o zadaniu.
Mózg tak bardzo nie lubi, kiedy wkładamy wysiłek w coś co nie przynosi spodziewanych rezultatów, że w budzi w nas NEGATYWNE UCZUCIA, do tego co mamy do zrobienia!
Jeżeli na widok jakiegoś zadania zdarzyło ci się powiedzieć w duchu: „Nie chce mi się tego robić”, to teraz już wiesz dlaczego. I nie ma to nic wspólnego z lenistwem.
Jeżeli dziecko nie chce się uczyć, nie lubi czytać, stresuje się na matematyce, może to oznaczać, że nie czuje się kompetentne (nie posiada wysokich umiejętności) i jego własny mózg zniechęca je do uczenia się tego, z czym ma problemy, bo ocenia, że wiąże się to ze zbyt dużym wysiłkiem.
Działa to również w drugą stronę – dzieci kompetentne, to znaczy potrafiące szybko zapamiętywać, sprawnie czytać, dobrze rozumować i myśleć matematycznie, mniej wysiłku wkładają w osiąganie sukcesów, dlatego najczęściej LUBIĄ się uczyć, przeżywają POZYTYWNE EMOCJE z tym związane i w efekcie czują się SZCZĘŚLIWSZE w szkole.
Czyż to nie jest zadziwiające, że sam mózg reguluje te emocje?
PODSUMOWUJĄC
Pracowitość i motywacja do nauki oraz przyjemność i szczęście przeżywane w szkole ściśle związane są z WYSOKIMI KOMPETENCJAMI, czyli UMIEJĘTNOŚCIAMI naszych dzieci w zakresie tego, co robią w szkole.
Należą do nich między innymi: umiejętność szybkiego zapamiętywania, biegłego czytania czy umiejętność myślenia matematycznego – dlatego warto je rozwijać u swoich pociech.
Wszystkie te kompetencje rozwijamy na kursach: „Mądre Dziecko”, „Uczeń z Charakterem”, „Nastolatek z Klasą” oraz „Mistrzowie Matematyki” w Akademii Nauki.
Wykorzystujemy najnowsze zdobycze neuronauk, dzięki czemu dzieci uczą się szybko, wkładają w naukę mniej wysiłku i czerpią z niej więcej radości!
Serdecznie zapraszamy