Poczucie własnej wartości dziecka.

Zasoby wewnętrzne i zbudowane na nich zdrowe poczucie własnej wartości dziecka to skrzydła, na których może ono wznieść się do krainy swoich możliwości.

Badania psychologów nad tzw. efektem Pigmaliona pokazują, że w każdym dziecku tkwi niezwykły potencjał. Badania Roberta Rosenthala, psychologa z Harvardu, i Lenor Jacobson, dyrektorki jednej ze szkół w San Francisco, mogą służyć tu wspaniałym przykładem.

Postanowiono znaleźć odpowiedź na następujące pytanie: czy rzeczywiście niektórzy uczniowie słabo się spisują dlatego, że ich otoczenie się tego właśnie po nich spodziewa? Jeśli tak, to podwyższenie oczekiwań ze strony otoczenia powinno pozytywnie wpłynąć na dzieci. Aby to zbadać, grupę dzieci z pierwszych sześciu klas poddano testowi na zdolność uczenia się i następnej jesieni nowym nauczycielom całkiem „przypadkowo” przekazano nazwiska sześciorga tych, które miały być „wyjątkowe”.

Nauczyciele nie wiedzieli, że zamieniono wyniki testów, a nazwiska dzieci, które miały się „wykazać”, wybrano na chybił trafił. Po ośmiu miesiącach wszystkie dzieci poddano kolejnemu testowi. Wyniki okazały się zadziwiające. Dzieci, o których nauczyciele myśleli, że mają w sobie szczególny potencjał, rzeczywiście zrobiły bardzo znaczące postępy w porównaniu z innymi dziećmi i to we wszystkich przedmiotach, a w teście na inteligencję uzyskały od 15 do 27 punktów więcej (takie polepszenie wyników nauczania teoretycznie nie było możliwe). Zaobserwowano również inne, korzystne zmiany u dzieci – poprawił się ich stosunek do samych siebie i do innych dzieci, zmieniło się ich zachowanie.

Nauczyciele stwierdzili, że dzieci te są szczęśliwsze, bardziej dociekliwe i czułe niż inne i, że w dalszym życiu mają większe szansę na powodzenie.

Dzieci te rozwinęły swoje skrzydła…